недеља, 3. март 2019.


De Nachtwacht

De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn is een van de beroemdste schilderijen uit de Nederlandse Gouden Eeuw. Het schilderij staat bekend om drie dingen: de kolossale afmetingen, het dramatische gebruik van licht en schaduw (tenebrisme) en de perceptie van beweging in wat traditioneel een statisch militair groepsportret zou zijn geweest. Het beeldt het gelijknamige gezelschap uit onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq die in het zwart gekleed is met een rode schuine streep en zijn luitenant Willem van Ruytenburch die gekleed is in geel met een witte schuine streep. het wordt getoond in het Rijksmuseum.

Bronnen: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Night_Watch
                                 https://www.hofmandujardin.nl/de-nachtwacht-rembrandt/

4 коментара:

  1. Ik zag het schilderij vorig jaar toen ik het museum heb bezocht. Het is echt mooi en belangrijk.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja, het is echt een schande dat ik het niet heb gezien, hopelijk krijg ik de kans om het Rijksmuseum te bezoeken.

      Избриши
  2. Het gebruik van licht in dit schilderij heeft me altijd gefascineerd! Ik kijk er naar uit om meer te lezen over de Nachtwacht.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Het hele schilderij is echt een meesterwerk. Ik zal mijn best doen om alle belangrijke dingen erover uit te leggen.

      Избриши